Revize Rámcových vzdělávacích programů pro základní vzdělávání
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy vydalo
upravený Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Cílem revize bylo
modernizovat obsah vzdělávání v digitální oblasti tak, aby odpovídalo
dynamice a potřebám 21. století. V upraveném RVP ZV se zavádí vzdělávací oblast
Informatika a rozvoj digitální gramotnosti žáků se zařazuje na úroveň klíčové
kompetence. Po zveřejnění tohoto dokumentu byl dne 12. 2. 2021 odeslán ze
strany řady fyziků ministrovi školství, mládeže a tělovýchovy Robertu
Plagovi otevřený dopis, který naleznete níže.
Dopis fyziků ministrovi školství: Patří Newtonovy zákony do základní školy?
Dne 12. 2. 2021 po zveřejnění revize RVP odeslala řada fyziků
dopis ministrovi školství, mládeže a tělovýchovy Robertu Plagovi otevřený
dopis, ze kterého vybíráme: "Připouštíme, že formulace RVP pro
základní vzdělávání, tedy pro celou populaci, je velmi komplexní úloha. Tím
více vidíme potřebu efektivní spolupráce a hledání přijatelných kompromisů mezi
různými pohledy; jiné názory a představy mají jistě tzv. experti na vzdělávání
a jiné názory a zkušenosti mají ti, kteří v dané oblasti žijí a prakticky
působí, v našem případě učitelé i vědci. Proto se nebudeme vyjadřovat k jiné
oblasti RVP než fyzika a hned potvrzujeme, že na ladění podoby vzdělávání
včetně optimalizace vzdělávání v informatice jsme připraveni
spolupracovat."Vážený pan
Ing. Robert Plaga, Ph.D.
ministr školství, mládeže a tělovýchovy
Vážený pane ministře,
obracíme se na Vás jako fyzikové, přírodovědci
a představitelé oborů a institucí, které fyziku
jako jednu ze stále podstatných oblastí lidského poznání používají, aplikují,
rozvíjejí, které vzdělávají
její učitele a také s fyzikou různými cestami seznamují veřejnost: Aktuální
revizi Rámcových
vzdělávacích programů pro základní vzdělávání (https://revize.edu.cz/) považujeme za
nedomyšlenou, nekoncepční a v konkrétnostech škodlivou.
Připouštíme, že formulace RVP pro základní
vzdělávání, tedy pro celou populaci, je velmi komplexní
úloha. Tím více vidíme potřebu efektivní spolupráce a hledání přijatelných
kompromisů mezi různými
pohledy; jiné názory a představy mají jistě tzv. experti na vzdělávání a jiné
názory a zkušenosti mají ti,
kteří v dané oblasti žijí a prakticky působí, v našem případě učitelé i vědci.
Proto se nebudeme
vyjadřovat k jiné oblasti RVP než fyzika a hned potvrzujeme, že na ladění
podoby vzdělávání včetně
optimalizace vzdělávání v informatice jsme připraveni spolupracovat.
Dovolíme si jen dvě ilustrace mnoha nepřijatelných
škrtů v dokumentu
https://revize.edu.cz/files/rvp-zv-2021-s-vyznacenymi-zmenami.pdf : Škrtnutí Newtonových zákonů
v učivu a ve výstupu
F-9-2-05 "využívá Newtonovy zákony pro objasňování či
předvídání změn pohybu
těles při působení stálé výsledné síly v jednoduchých situacích" interpretujeme
jako rezignaci na
racionální chápání běžných reálných dějů v našem světě a současně jako zahození
stále užitečné
součásti našeho civilizačního vědomí.
Škrtnutí
F-9-4-03 "využívá poznatky o vzájemných přeměnách různých forem energie a
jejich přenosu
při řešení konkrétních
problémů a úloh" vidíme opět jako rezignaci na konkrétní poučenou
racionalitu
v tématu mimořádně důležitém pro budoucnost naší civilizace.
Nebudeme se zde věnovat všem vadám
předloženého RVP, ale jsme připraveni o nich diskutovat; to
se týká i jiných oblastí, například je pozoruhodné, že z RVP zmizela slova
"armáda" a "NATO".
Seznámili jsme se i s dokumentem https://revize.edu.cz/vyjadreni-k-redukcim-v-rvp-zv. Zdůvodnění,
že škrty ve fyzikální
oblasti jsou zdůvodněny obtížností látky, ovšem i se znalostí reálného stavu ve
školách nemůžeme
přijmout.
Vážený pane ministře, se znalostí třetího
Newtonova zákona jistě chápete, že v záležitosti předložené
revize RVP nemůžeme mlčet.
S pozdravy podepsaní na různých místech České republiky, 11. února 2021:
Jednota
českých matematiků a fyziků
doc. RNDr. Alena Šolcová, Ph.D., předsedkyně,
doc. RNDr. Jiří Dolejší, CSc., místopředseda, fyzik MFF UK,
doc. RNDr. Zdeněk Drozd, Ph.D., předseda, Fyzikální pedagogická společnost,
fyzik MFF UK,
doc. RNDr. Jan Mlynář, Ph.D., předseda, Česká fyzikální společnost, fyzik FJFI ČVUT,
doc. Mgr. Jaroslav Bielčík, Ph.D., předseda fyzikálního odd. pobočky Praha,
fyzik FJFI ČVUT
Akademie
věd České republiky
prof. Jan Řídký, DrSc. - místopředseda a člen předsednictva Akademické rady
pověřený koordinací
koncepce věd o neživé přírodě,
RNDr. Antonín Fejfar, CSc., předseda Vědecké rady,
RNDr. Michael Prouza, Ph.D., ředitel, Fyzikální ústav AVČR,
RNDr. Petr Lukáš, CSc., ředitel, Ústav jaderné fyziky AVČR,
+ Ing. Ondřej Svoboda, Ph.D., zástupce ředitele, Vladimír Wagner, CSc., vědecký
tajemník,
Ing. Ilona Müllerová, DrSc., ředitelka, Ústav přístrojové techniky AVČR
prof. RNDr. Ludvík Kunz, CSc., dr. h. c., ředitel, Ústav fyziky materiálů AVČR
České
vysoké učení technické v Praze
doc. RNDr. Vojtěch Petráček, CSc., rektor,
prof. Ing. Igor Jex, DrSc., děkan, Fakulta jaderná a fyzikálně inženýrská,
+ prof. Dr. Ing. Michal Beneš, doc. Ing. Libor Šnobl, Ph.D., doc. Ing. Václav
Čuba, Ph.D., doc. RNDr. Jan
Vybíral, Ph.D., proděkani,
prof. Mgr. Petr Páta, PhD., děkan, Fakulta elektrotechnická
Jihočeská
univerzita v Českých Budějovicích
prof. Ing. Hana Šantrůčková, CSc., děkanka, Přírodovědecká fakulta,
prof. Ing. Pavel Kozák, Ph.D., děkan, Fakulta rybářství a ochrany vod,
Masarykova
univerzita v Brně
doc. PaedDr. Jiří Tesař, Ph.D., vedoucí Katedry aplikované fyziky a techniky,
Pedagogická fakulta
Masarykova univerzita
doc. Mgr. Tomáš Kašparovský, Ph.D., děkan, Přírodovědecká fakulta, předseda
Asociace děkanů
přírodovědných fakult,
+ doc. RNDr. Zdeněk Bochníček, Dr., proděkan pro studium, prof. Rikard von
Unge, PhD, ředitel
Ústavu teoretické fyziky a astrofyziky, prof. RNDr. Jana Musilová, CSc., ÚTFA,
doc. RNDr. Petr Sládek, CSc., vedoucí Katedry fyziky, chemie a odborného
vzdělávání, Pedagogická
fakulta
Ostravská
univerzita
doc. RNDr. Jan Hradecký, Ph.D., děkan, Přírodovědecká fakulta,
Univerzity
Hradec Králové
doc. RNDr. Libor Koníček, Ph.D., Katedra fyziky
Univerzity Hradec Králové
doc. RNDr. Jan Kříž, Ph.D., děkan, Přírodovědecká fakulta,
+ doc. RNDr. PaedDr. Pavel Trojovský, doc. RNDr. Štěpán Hubílovský, Ph.D.,
PhDr. Michal Musílek,
Ph.D., proděkani, RNDr. Michaela Křížová, Ph.D., Katedra fyziky
Univerzita
J. E. Purkyně v Ústí nad Labem
doc. RNDr. Michal Varady, Ph.D., děkan, Přírodovědecká fakulta,
+ RNDr. Eva Hejnová, Ph.D., vedoucí Katedry fyziky, doc. RNDr. Dušan Novotný,
CSc., Katedra fyziky
Univerzita
Karlova
doc. RNDr. Mirko Rokyta, CSc., děkan, Matematicko-fyzikální fakulta,
+ prof. RNDr. Zdeněk Doležal, Dr., prof. Ing. Jan Franc, DrSc., proděkani,
doc. RNDr. Mgr. Vojtěch Žák, Ph.D., vedoucí Katedry didaktiky fyziky,
prof. RNDr. Jiří Zima, CSc, děkan, Přírodovědecká fakulta
+ kolegium děkana
Univerzita
Palackého v Olomouci
doc. RNDr. Martin Kubala, Ph.D., děkan, Přírodovědecká fakulta,
+ prof. RNDr. Miloslav Dušek, Dr., prof. Mgr. Ondřej Bábek, Dr., prof. RNDr.
Karel Hron, Ph.D.,
proděkani, prof. RNDr. Tomáš Opatrný, Dr., předseda Akademického senátu, Mgr.
Lukáš Richterek,
Ph.D., oddělení didaktiky fyziky, Katedra experimentální fyziky
Západočeská
univerzita v Plzni
doc. Dr. Ing. Vlasta Radová, děkanka, Fakulta aplikovaných věd,
+ prof. Ing. Pavel Novák, Ph.D., doc. Ing. Miloš Železný, Ph.D., doc. Ing.
Pavel Baroch, Ph.D.,
proděkani, + 6 vedoucích kateder
RNDr. Miroslav Randa, Ph.D., emeritní děkan, Pedagogická fakulta
Zdroj: pedagogicke.info
a za učitele, kteří umí fyziku skvěle učit, nositel ceny Albertu